Nedstat
Kostnadsfria rknaren
SökSök MedlemslistaMedlemslista AnvändargrupperAnvändargrupper Bli medlemBli medlem   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in

Lite hjälp på vägen.

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Växter
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Irmelin
Nyfiken

InläggSkrivet: Ons 24 Jun 2009, 10:16    Rubrik: Lite hjälp på vägen. Citera

Hejsan,
Ha varit och kikat runt och läst en del här nu under den senaste tiden.
Har för tillfället ett akvarium på 222l med växter och några ciklider.
Jag är inte helt grön på akvarie fronten men ha mycket att lära.
Akvarium ha ja haft nu de senaste 5 åren allt från 100l-450l.

Nu är tanken den att jag ska införskaffa ett nytt akvarium, 220-500l får se vad det blir. Men jag ha tänkt att för första gången sattsa på växterna och ta fiskarna i andra hand. Skulle vilja få tipps och ideer på bra växter och näring och ja...allt man behöver veta för att få ett bra fungerande växt akvarium.

Skulle gärna vilja ha en del av akvariet med höga växter, mycket mossa, några flytande växter samt låga då jag vill ha en öppen vattenyta för eve fiskar i framtiden. Jag kommer ha mycket rötter som man kan fästa eve växter på och en del stenar.

Vill heslt börja med ganska enkla växter som inte kräver så mycket då det gäller vatten och ljus, iaf nu i början Smile

Va och pratade med djurmagazinet här i Umeå och hon sa att det skulle finnas någon här som va riktigt duktig på växter Smile
Hoppas ni kan bidra med tipps och massa nyttig info om detta.

Mvh Lisa
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Annalill
Nyfiken

InläggSkrivet: Ons 24 Jun 2009, 11:14    Rubrik: Citera

^^ Hej Lisa
Finns säkert någon här som kan massor.
Läs på Plantswap.se också, där finns massa spännande Smile
Vi kanske ska göra ett gemensamt projekt med low-tech (jordbottensakvarium)? ;D
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jsl
Beroende

Från: Obbola

InläggSkrivet: Ons 24 Jun 2009, 11:33    Rubrik: Citera

Hur har du tänkt med gödning? Ska du köra med eller utan CO2? Jordbotten? Micro och macrogödning? Det är svårt att ge generella råd utan att veta vad du tänkt dig. Är du öppen för förslag vill jag slå ett slag för Co2 och PMDD. Har du koll på vad det är och hur det funkar?

Kör du så begränsar du inte bort nån växt i vad du kan välja (nästan)
Irmelin
Nyfiken

InläggSkrivet: Ons 24 Jun 2009, 11:47    Rubrik: Citera

Jag är öppen för alla typer av förslag.
På växtakvarium kan jag säga att jag är ganska grön. Men tänkte att den här gången skall jag verkligen sattsa på växterna och få det bra innan/om det blir någon fisk där.

Ang Co2 och PMDD så ha jag inte så bra koll på vad det är eller hur det fungerar.
Smile

Ha läst lite nu så ha lite bättre koll på Co2 och PMDD Smile

jsl skrev:
Hur har du tänkt med gödning? Ska du köra med eller utan CO2? Jordbotten? Micro och macrogödning? Det är svårt att ge generella råd utan att veta vad du tänkt dig. Är du öppen för förslag vill jag slå ett slag för Co2 och PMDD. Har du koll på vad det är och hur det funkar?

Kör du så begränsar du inte bort nån växt i vad du kan välja (nästan)
Till överst på sidan
jsl
Beroende

InläggSkrivet: Fre 26 Jun 2009, 07:48    Rubrik: Citera

Jag skulle börja med lite enklare växter som någon Hygrophila tex hygrophila polysperma rosanervig som är rätt så snygg för att vara lätt. Nån svärdsplanta, Limnophila sessiliflora och Vallisneria. Dessa anses vara lätta växter så där kan du börja. Du kommer att vilja testa andra växter sen men då går det ju att byta. Mitt tips är att börja med microgödning då det oftast är där man har brist (om man räknar bort kol som man från från CO2). Jag brukar säga att man kan testa Tropicas Aquacare som en start. Det är färdigblandat och det står på förpackningen hur man doserar.

I längden kan detta dock bli dyrt, framförallt om man börjar med CO2. Därefter kan du titta på PMDD. Primärt 3 delar. KN03, KH2PO4 samt någon microtillsats, (Micromix, NutriSI). Du kan då också titta på andra växter som inte kräver CO2.

Funkar detta och man vill bli mer avancerad skulle jag gå vidare på CO2.

Detta är mitt tips om man vill gå stegvis fram.

Fråga på om det är något du undrar. Det finns duktigt folk här på forumet men nu är det sommar så svaren kan dröja lite Wink
oaken
Biten

Från: Mariehem

InläggSkrivet: Fre 26 Jun 2009, 16:09    Rubrik: Citera

Sen finns ju massor med Ludwigia-arter som är lättskötta och fina Smile Då får man ju även lite rödare inslag vilket är trevligt. Alla mossor från släktena Taxiphyllum och Vesicularia är väldigt lättskötta och fina. Sen är det ju också trevligt (i min mening) med ormbunkar på rötterna som Bolbitis och Javaormbunkar. Speciellt de smalbladiga varianterna av Javaormbunken tycker jag är mycket fina, att de är extremt tåliga är ju bara ett plus. Bolbitis växer ju dock väldigt sakta utan CO2-tillförsel Smile

Sen finns det ju även Monosolenium tenerum och Lomariopsis lineata som är två väldigt speciella och vackra växter, gemensamt för de båda är dock att de inte ställer så stora krav.
Davide
Beroende

Från: Umeå (Ålidhem)

InläggSkrivet: Ons 01 Jul 2009, 15:23    Rubrik: Citera

Kungen av växter här på forumet är nog "skr".

Skulle jag starta upp ett nytt växtkar skulle jag.
-inte för stort akvarium. typ 200l. inte större då jag tycker det blir för jobbigt att hålla snyggt då det börjar växa. (när jag körde 400 liter växt (för stort)så kastade jag minst 10 liter växter per vecka). SKR har dock haft ett grymt 720L växt, men det låg nog lite timmar bakom det.

-se till att akvariumet har en längd som lämpar sig för T5 rör. detta är inte ett måste, men trevligt.

-kör PMDD. varför ska man köra något annat? billigast och bäst.

-CO2 budget sak. har du 1500? över så testa CO2. Jag tycker det blir lättare och det växer defenitivt bättre.
Irmelin
Nyfiken

InläggSkrivet: Lör 04 Jul 2009, 13:32    Rubrik: Citera

Tack för alla svar.
Blir ett nytt akvarium idag, förhoppningsvis, som de nuvarande fiskarna ska få flytta till. Så ska akvariet de va i(222l) bli ett växt akvarium.
Vi får se hur det går. Om int annat så lär jag skiva fler ggr här om tipps och råd Smile

Tack!
Till överst på sidan
Skr
Intresserad

InläggSkrivet: Tis 07 Jul 2009, 16:09    Rubrik: Citera

Davide skrev:
Kungen av växter här på forumet är nog "skr".

Ja, då kan man ju inte hålla tyst... Datorn hemma är tillfälligt ur slag, så det blir inte så täta besök här, och tyvärr inga uppdateringar av min low-tech "blogg". Men det har hänt grejer.

Davide skrev:
Skulle jag starta upp ett nytt växtkar skulle jag.
-inte för stort akvarium. typ 200l. inte större då jag tycker det blir för jobbigt att hålla snyggt då det börjar växa. (när jag körde 400 liter växt (för stort)så kastade jag minst 10 liter växter per vecka). SKR har dock haft ett grymt 720L växt, men det låg nog lite timmar bakom det.

Ja, alldeles för många timmar. Men då var det ju högljus, CO2 och PMDD och hela baletten också. Numera vill jag slå ett STORT slag för low tech. Det växer som tusan UTAN CO2, UTAN vattenbyten och UTAN gödning. Jag tror man måste bestämma sig för om man vill ha ett riktigt "aquascape" med en massa skitsvåra växter som man lägger ner x antal timmar i veckan på att trimma till perfektion, eller om man bara vill ha ett grönt och "lummigt" akvarium. I det sistnämnda fallet skulle jag välja lowtech alla dagar i veckan. Det
Till överst på sidan
Skr
Intresserad

InläggSkrivet: Tis 07 Jul 2009, 16:11    Rubrik: Citera

.. är klart att man måste ha lite "fingertoppskänsla" för att inte skapa en taskig miljö för fiskarna i början, men det gäller för high tech också.
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Växter Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet