Nedstat
Kostnadsfria rknaren
SökSök MedlemslistaMedlemslista AnvändargrupperAnvändargrupper Bli medlemBli medlem   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in

Hjälp! Vad göra åt svart lurv på växterna?
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Växter
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
sine
Intresserad

Från: Umeå (V Ersboda)

InläggSkrivet: Tis 23 Mar 2010, 15:44    Rubrik: Hjälp! Vad göra åt svart lurv på växterna? Citera

Flyttar detta till en ny tråd:

sine skrev:
Nu är iaf belysningen utbytt mot två provisoriskt monterade Aquarelle - och jösses vad ljust det blev..!! Shocked Surprised Nu ser man ju hur det faktiskt ser ut i karet! Ser även saker som jag inte sett förut: Svart "långhårigt lurv" på flera bladspetsar... Shocked inte vackert..Evil or Very Mad Antar att det är nån sorts alger som trivts när jag haft alldeles för lite ljus i karet? Hoppas de försvinner nu när ljusnivån ökat drastiskt så att växterna äntligen kan komma igång..

Vad tror ni, kan jag lugnt vänta på att växterna ska börja växa och därmed lösa problemet, eller är det läge att vidta åtgärder? I så fall vad? Och vad kan det vara för typ av alger som invaderat?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oaken
Biten

Från: Mariehem

InläggSkrivet: Tis 23 Mar 2010, 15:54    Rubrik: Citera

Ser den ut så här?

http://bp2.blogger.com/_dLGw_s0RLUw/Rb_DeOmFa_I/AAAAAAAAAIc/24UA0m7QE5U/s1600-h/bbaco2.jpg

Då är det tofsalger eller vad man nu väljer att kalla det. I så fall borde Easy Carbo vara effektivt, annars finns det en del fiskar som sägs äta det bl.a. Crossocheilus oblongus (Siamesisk algätare). Även olika Stiphodon-arter (gobies) ska äta dessa alger.
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Tis 23 Mar 2010, 15:58    Rubrik: Citera

oaken skrev:
Ser den ut så här?

http://bp2.blogger.com/_dLGw_s0RLUw/Rb_DeOmFa_I/AAAAAAAAAIc/24UA0m7QE5U/s1600-h/bbaco2.jpg

Ungefär, fast de är svarta.
Till överst på sidan
CatFish
Nyfiken

Från: Innan Böleäng. Nu Finland

InläggSkrivet: Tis 23 Mar 2010, 19:38    Rubrik: Citera

Tofsalger!

De försvinner tyvärr inte med starkare belysning. Andra åtgärder krävs...som t.ex. dem oaken tipsade om...
1 Malin, nyinflyttad i främmande Finland...
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 15:02    Rubrik: Citera

oaken skrev:
Ser den ut så här?

Då är det tofsalger eller vad man nu väljer att kalla det. I så fall borde Easy Carbo vara effektivt, annars finns det en del fiskar som sägs äta det bl.a. Crossocheilus oblongus (Siamesisk algätare). Även olika Stiphodon-arter (gobies) ska äta dessa alger.

Lurvet är alltså svart, eller kanske mörkgrått, men inte grönt. De växer inte heller i tofsar som de på bilden. Kan det ändå vara tofsalger?

Som jag uppfattat det måste man alltså, för att bli av med algerna på sikt, förbättra livsbetingelserna för växterna för att växterna ska sätta igång att växa så att de konkurrerar ut algerna genom att de tar upp en större andel av näringen som finns i karet så det blir mindre över till algerna?

Har funderat lite på att prova tillsätta Easy Carbo för att få igång växterna. Men till slut blev det så att vi istället bestämde oss för att testa att tillsätta CO2 med hjälp av mäskflaska, har nu kört detta sen igårkväll. Borde väl kunna ge ungefär samma effekt eller?

Vad kan man annars mer göra på kort sikt? Fler förslag på nåt man kan släppa ner i karet som äter algerna? Räkor? Snäckor? Bör man försöka rensa bort lurvet (och bladen de sitter på?) manuellt, eller förvärras bara situationen då för att sporer sprids ut över hela karet?
Till överst på sidan
oaken
Biten

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 15:56    Rubrik: Citera

http://www.aquariumalgae.blogspot.com/ kolla här och se om du kan identifiera det. Där står också en hel del om algbekämpning m.m.

Amanoräkor är väldigt bra på alger, speciellt om de är flera stycken. CO2-tillsättning hjälper ju på så sätt att det ger växterna mer kraft.
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 16:24    Rubrik: Citera

oaken skrev:
http://www.aquariumalgae.blogspot.com/ kolla här och se om du kan identifiera det. Där står också en hel del om algbekämpning m.m.

Tycker nog att detta är mest likt:
http://aquariumalgae.blogspot.com/2006/03/staghorn-algae.html

Vad heter de isf på svenska (och latin)?

oaken skrev:
Amanoräkor är väldigt bra på alger, speciellt om de är flera stycken. CO2-tillsättning hjälper ju på så sätt att det ger växterna mer kraft.

Hade hur som helst funderat på att komplettera med några Amanoräkor i det karet, kanske läge att prova det nu då.. Precis, det var min teori också om CO2, hoppas att det hjälper... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Keibo
Intresserad

Från: Umeå (Ålidhem)

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 17:42    Rubrik: Citera

Det där är inte tofsalger, utan jag har för mig att de heter trådalger och det brukar gå bort av att man klipper bort de man ser. (För mig iaf).

Lycka till! Amanoräkor låter bra i vilket fall som! Du får gärna berätta hur ni gjorde med mäsken då jag funderar på det till mitt stora kar framöver!
Till överst på sidan
Davide
Beroende

Från: Umeå (Ålidhem)

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 17:58    Rubrik: Citera

håll koll på pH då ni kör mäsk. ojämn CO2 tillförsel kan eventuellt skälpa mer än hjälpa.

Men visst kan man få fart på växterna med mäsk. I detta kar körde jag mäsk, tmg och massor av fisk:

det är endast 10 dagar mellan korten. Det är dock främst snabbväxare, men tycker ändå det växte bra.
oaken
Biten

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 18:22    Rubrik: Citera

sine skrev:

Tycker nog att detta är mest likt:
http://aquariumalgae.blogspot.com/2006/03/staghorn-algae.html

Vad heter de isf på svenska (och latin)?

Tror de helt enkelt brukar kallas för Staghorn, trådalger är en annan alg, vad den heter på latin har jag ingen aning om Smile Vill minnas att ett sett att veta att det är Staghorn man har är att gnugga dem mellan fingrarna, och då ska det lukta som jord.
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 18:53    Rubrik: Citera

Keibo skrev:
Det där är inte tofsalger, utan jag har för mig att de heter trådalger och det brukar gå bort av att man klipper bort de man ser. (För mig iaf).

Lycka till! Amanoräkor låter bra i vilket fall som! Du får gärna berätta hur ni gjorde med mäsken då jag funderar på det till mitt stora kar framöver!

Ok, hade tänkt prova att försöka dra bort så mkt som möjligt med fingrarna lite senare (eller måste man klippa med sax?), får se hur det går.

Nu är iaf fyra Amanoräkor under inkoppning, två japonica och två Red Crystal! Very Happy Blir spännande att se om algerna faller dem i smaken, hoppas... Cool
Till överst på sidan
DIRAVI
Nyfiken

Från: Umeå

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 18:55    Rubrik: Citera

Keibo skrev:

En PET-flaska med lite socker, vatten, bakpulver och torrjäst, en slang från toppen till botten på nästa flaska, med en skvätt vatten i, en slang från toppen på den flaskan via en backventil in i returpumpen från sumpen.

Slangarna ansluts genom att borra (trånga) hål i flasklocken, och dra slangen igenom, åsså limmat med pvc-lim.

det är viktigt att det blir tätt.

Det har kommit igång med bubblor, så vi får nu se till att hålla koll på PH.
DIRAVI
Nyfiken

Från: Umeå

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 18:56    Rubrik: Citera

Davide skrev:
håll koll på pH då ni kör mäsk. ojämn CO2 tillförsel kan eventuellt skälpa mer än hjälpa.

Tanken är att byta ut mäsken mot gasflaskor. jag har några CO2-flaskor som ligger och skräpar, det är bara att kompletera med "resten"
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 18:59    Rubrik: Citera

Keibo skrev:
Du får gärna berätta hur ni gjorde med mäsken då jag funderar på det till mitt stora kar framöver!

Det var mest Diravi som gjorde det där med mäsken, blir nog mer begripligt om han berättar.. Ses väl på måndag på "Hemma hos", kan ju ta det då kanske?
Till överst på sidan
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 26 Mar 2010, 19:01    Rubrik: Citera

sine skrev:
Keibo skrev:
Du får gärna berätta hur ni gjorde med mäsken då jag funderar på det till mitt stora kar framöver!

Det var mest Diravi som gjorde det där med mäsken, blir nog mer begripligt om han berättar.. Ses väl på måndag på "Hemma hos", kan ju ta det då kanske?

Jahapp, och det har hann visst redan gjort ser jag.. Hur går det med middagen älskling? Wink
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Växter Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet