Nedstat
Kostnadsfria rknaren
SökSök MedlemslistaMedlemslista AnvändargrupperAnvändargrupper Bli medlemBli medlem   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in

Lysrörsfråga.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Växter
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
sine
Intresserad

Från: Umeå (V Ersboda)

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 10:26    Rubrik: Citera

Ursäkta att jag lägger mig i här nu med lite dumma nybörjarfrågor Embarassed , men vad är "Aquarelle" för nåt? Är det en tillverkare av lysrör speciellt anpassade för akvarier/ ett varumärke? Kan någon vänlig själ förklara för mig vad som i så fall är den egentliga skillnaden mellan dessa rör och helt vanliga standardlysrör, t.ex. de korta "dubbla" som sitter i skrivbordslampor? Förutom priset då, antar att dessa Aquarelle är bra mycket dyrare...? Confused
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DIRAVI
Nyfiken

Från: Umeå

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 11:16    Rubrik: Citera

Aquarelle är ett rör från tillverkaren Philips, som är anpassade för akvarier.

De är några ggr dyrare än motsvarande billighetsrör, skillnad mot andra kvalitetsmärkesrör, exempelvis vanliga philips-rör är mindre.

Ett T8 120cm Aquarelle kostar exempelvis 165kr i akvarie-nätbutiken.
Ett Osram vanligt T8 120cm kostar 49:- på jula.
Ett "Anslut" Julas lågprismärke, kostar 19:-

Jag tror den största delen av prisskilnaden består i att du inte kan köpa rör riktade till akvariemarknaden på mer generella inköpsställen, utan enbart i fackhandeln.
mediabrus
Beroende

Från: Umedalen

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 11:45    Rubrik: Citera

När lysrören i köket dog för något år sedan tog jag i desperation och satte i Aquarelle-rör och jag kan inte säga annat än att maten såg mycket godare ut. Tomaterna blev sjukt lysande röda! Tyvärr bytte vi mot dagsljusrör senare.
DIRAVI
Nyfiken

Från: Umeå

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 13:13    Rubrik: Citera

Teknisk information om aquarelle

http://www.prismaecat.lighting.philips.com/ecat/Pages/ProductPDF.aspx?eop_full_eoc=871150054386815&tpd_nc10=928045708900&lpd_nc12=928045708925_2&eca_cd=FEPPLG&com_fam_cd=xuacol89&lan_id=sv&bu_cd=SPL&fam_cd=xuatld&brand_cd=PHL&pca_id=15&cfa_brand_cd=PHL&gd=SE&family_text=normal&stg_cd=act&left_nav=se_sv&
oaken
Biten

Från: Mariehem

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 13:18    Rubrik: Citera

Läste förresten just att tillverkningen av Aquarelle har upphört, och att Akvarieteknik som är huvudgrossist har ett lager som ska räcka i ~6 månader. Så om man är ett fan av detta rör så kan det kanske vara en idé att köpa på sig några. Eller så gör man som gubbarna på Åleds Akvarium och struntar i att byta ut lysrören istället Wink

sine: Skillnaden är ljusspektrat på ljuset från lysröret. Det sägs t.ex. att rör som ger mer blått och rött ljus är bättre för växter. Personligen har jag inte upplevt att färgen på lysrören skulle begränsa växternas tillväxt, utan att det är tillgången på näring som gör det.

Men det här med lysrör verkar ju gå lite i vågor också.. för 10 år sedan skulle man ha Grolux eftersom det var det bästa röret där med basta, och snacka om att det skulle ge röda tomater Wink Men idag skyr man det som pesten.

Här är en intressant länk jag sprang på också:

http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm
Davide
Beroende

Från: Umeå (Ålidhem)

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 15:48    Rubrik: Citera

mediabrus skrev:
När lysrören i köket dog för något år sedan tog jag i desperation och satte i Aquarelle-rör och jag kan inte säga annat än att maten såg mycket godare ut. Tomaterna blev sjukt lysande röda! Tyvärr bytte vi mot dagsljusrör senare.

hehe... gjorde samma sak. fast i toan.
Blev ju deprimerad när man skulle borsta tänderna och finnarna lyste röda Embarassed
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 18:02    Rubrik: Citera

Tack Diravi och Oaken för intressanta länkar!

Ur Oakens länk http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm:

"High performance fluorescent tubes are capable of generating the same, or even slightly more, light output per Watt than MH bulbs. In particular the Philips ADV850 operated under standard conditions even outperforms most MHs. Considering that these inexpensive T8 bulbs can be overdriven by electronic ballasts with high ballast factors (> 1), thus delivering even more light, they are possibly the best option to light a planted aquarium in terms of performance/cost factor. "

Om jag tolkar detta rätt menar författaren att ett Philips T8 lågenergirör (typ billigt standardrör, inte aqurelle el likn.) är det mest kostnadseffektiva valet. Verkar ju logiskt... Rolling Eyes I övrigt var det mycket som kräver några noggrannare genomläsningar för att begripa, verkar vara en komplicerad vetenskap det här med belysning... men intressant! Confused
Till överst på sidan
oaken
Biten

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 18:29    Rubrik: Citera

Mjo, typ. Men många "standardrör" är nog tämligen värdelösa också, så det gäller att välja rätt. Philips TLD840 som jag nämnde tidigare är ett bra rör. "Miljövänligt", lågt inköpspris (60-70kr) och hög PUR-effektivitet (0.83 microEinsteins/Joule vs t.ex. Aquarelles 0.76).
Ett rör som borde vara mer populärt bland växtakvarister är ju annars Sylvania Aquastar som får bäst resultat (0.8Cool på Defdacs lista, tror även att det liknar Aquarelle väldigt mycket i färgen så det kanske är "trendfaktorn" som spelar in här.. Lär förmodligen bli röret som "ersätter" Aquarelle nu när det slutar tillverkas iaf.
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 19:02    Rubrik: Citera

oaken skrev:

sine: Skillnaden är ljusspektrat på ljuset från lysröret. Det sägs t.ex. att rör som ger mer blått och rött ljus är bättre för växter.

Ok, som jag förstår det efter ha läst länken du skickade vill växterna ha stor andel blått och rött ljus till sin fotosyntes därför att de absorberar dessa våglängder medan den gröna delen av ljuset reflekteras, vilket låter väldigt logiskt eftersom vi ju uppfattar att växterna ser gröna ut - dvs det vi ser är det reflekterade ljuset med våglängder i den gröna delen av färgspektrat. Men, för att vi ska tycka att det SER bra (dvs naturligt) ut i akvariet behövs även en rejäl dos av de gröna våglängderna pga att ögat är mest känsligt för den gröna delen av ljuset. Annars ser det ändå halvmörkt ut eftersom vi helt enkelt inte uppfattar en del av ljuset i karet.

Så, slutsatsen blir då att akvarieanpassade lysrör som ex aquarelle kan vara till nytta för växterna i ett växtakvarium pga att de ger en större andel blått och rött ljus än vanliga "dagsljuslysrör". Men dessa "vanliga lysrör" ger å andra sidan ett nog så naturligt intryck (starkare färger/ mer färgkontrast/ rödare tomater är väl inte nödvändigtvis naturligare? Wink ) då ljuset de ger ligger närmare vanligt dagsljus/ det som är naturligt för ögat att uppfatta. Borde duga gott i ett kar med få eller inga växter alls (typ malawi/tanganyika). Eller? Rolling Eyes
Till överst på sidan
sine
Intresserad

InläggSkrivet: Fre 12 Mar 2010, 19:08    Rubrik: Citera

oaken skrev:
Mjo, typ. Men många "standardrör" är nog tämligen värdelösa också, så det gäller att välja rätt.

Absolut, det svåra är väl att hitta något som är bra, dvs ligger så nära vanligt dagsljus som möjligt, och hur vet man det när man tittar i hyllan i butiken?

Tack för tipsen, dessa rör ska genast kollas upp!
Till överst på sidan
ghost
Nyfiken

Från: Ersmark

InläggSkrivet: Sön 14 Mar 2010, 21:50    Rubrik: Citera

sine skrev:
oaken skrev:
Mjo, typ. Men många "standardrör" är nog tämligen värdelösa också, så det gäller att välja rätt.

Absolut, det svåra är väl att hitta något som är bra, dvs ligger så nära vanligt dagsljus som möjligt, och hur vet man det när man tittar i hyllan i butiken?

865 är motsvarande dagsljus och vill man vara extremt nogarann med färgåtergivning kan man köpa 965 som man använder vid avsyning av tryckta/målade ytor

hoppas jag har fövirrat lite till
Till överst på sidan
Davide
Beroende

Från: Umeå (Ålidhem)

InläggSkrivet: Mån 15 Mar 2010, 15:55    Rubrik: Citera

ghost skrev:
sine skrev:
oaken skrev:

865 är motsvarande dagsljus och vill man vara extremt nogarann med färgåtergivning kan man köpa 965 som man använder vid avsyning av tryckta/målade ytor

vad har 8 och 9 med saken? 65 antar jag står för 6500K
oaken
Biten

InläggSkrivet: Mån 15 Mar 2010, 17:41    Rubrik: Citera

sine skrev:

Precis som David skrev så står 65 för 6500 kelvin och det är väl där man lite grovt brukar säga att dagsljus ligger. 840 är 4000 k osv. Men sen kan ju två rör som t.ex. är specificerade till 10000k skilja sig åt väldigt mycket. Och det skiljer sig mellan T5 och T8, och även mellan olika watt-tal har jag hört. Sen får man ju försöka luska på hur bra PUR-värde de har, Philips TLD 965 är ju t.ex. ganska halvdant med 0.60 men frågan är som sagt hur betydelsefullt detta är. Känner t.ex. en som bara använder Sylvania 827 (2700k) och har väldigt bra tillväxt på sina växter.
oaken
Biten

InläggSkrivet: Mån 15 Mar 2010, 17:42    Rubrik: Citera

oaken skrev:
sine skrev:

Precis som David skrev så står 65 för 6500 kelvin och det är väl där man lite grovt brukar säga att dagsljus ligger. 840 är 4000 k osv. Vad 8 och 9 står för har jag ingen aning om dock.
Sen kan ju två rör som t.ex. är specificerade till 10000k skilja sig åt väldigt mycket. Och det skiljer sig mellan T5 och T8, och även mellan olika watt-tal har jag hört. Sen får man ju försöka luska på hur bra PUR-värde de har, Philips TLD 965 är ju t.ex. ganska halvdant med 0.60 men frågan är som sagt hur betydelsefullt detta är. Känner t.ex. en som bara använder Sylvania 827 (2700k) och har väldigt bra tillväxt på sina växter.

sine
Intresserad

InläggSkrivet: Mån 15 Mar 2010, 17:45    Rubrik: Citera

Davide skrev:
ghost skrev:

vad har 8 och 9 med saken? 65 antar jag står för 6500K

Jag hade också tänkt fråga vad de olika siffrorna står för, men du hann före David! Smile Någon som kan upplysa oss? *lagom förvirrad* Rolling Eyes
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Växter Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 2 av 5

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet