| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
bucklan Styrelsen

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 15:42 Rubrik: Lysrörsfråga. |
|
|
Då man har tänkt att försöka hålla lite växter på ett lite mer seriöst sätt än förut. Då körde jag enligt principen mata mycket, lite vattenbyten och se växterna frodas. Nu ska jag inte ha lika stora och matglada firrar så dom kanske behöver ltie annan hjälp. Så min fråga är om blå ljusrör är bra för dom eller om man ska byta till ett grolux eller liknande? _________________ Patrik
SA/CA |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mediabrus Beroende

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 15:52 Rubrik: |
|
|
Nog kan väl färgtemperaturen på rören spela roll men jag skulle tro att antal rör spelar större roll om du vill få det att frodas ordentligt. Mer ljus = mer tillväxt. Rätta mig om jag har fel. _________________ Tanganyika |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bucklan Styrelsen

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 16:03 Rubrik: |
|
|
Så långt förstår jag iaf Men är man begränsad till 2 rör så tänkte jag att man kan ju utnjyttja dom maximalt då  _________________ Patrik
SA/CA |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mediabrus Beroende

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 16:24 Rubrik: |
|
|
Jo det är ju sant det förstås. Med bra reflektorer kommer man långt med bara två lysrör också. Och så kanske man inte ska välja de värsta ljuskrävande växterna. Grolux ger väl ett sådant där fult gult ljus? Hu! Jag har blivit bortskämd med det blåvita ljuset från saltvattnet, haha. Hur skulle det bli om man kör ett grolux bak och ett saltrör fram? _________________ Tanganyika |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
fiend Site Admin

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bucklan Styrelsen

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 16:50 Rubrik: |
|
|
får väl höra med handlarn i Obbola vad han rekommenderar  _________________ Patrik
SA/CA |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mediabrus Beroende

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 17:05 Rubrik: |
|
|
Såklart att aquarelle är det bästa röret för sötvatten, det är bara så och det tror jag de flesta är eniga om. Kanske även handlarn i obygdn...  _________________ Tanganyika |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Davide Beroende

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 18:51 Rubrik: Re: Lysrörsfråga. |
|
|
| fiend skrev: | Aquarelle  |
svårare än så är det inte  _________________ MVH David Engström |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bucklan Styrelsen

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 18:53 Rubrik: |
|
|
då kör vi på det då  _________________ Patrik
SA/CA |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
oaken Biten
|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 18:55 Rubrik: |
|
|
http://www.defblog.se/permalink/1402.html här har du en lista. Ju högre värde desto bättre.
Grolux ger rött ljus och är ungefär som en extrem version av Aquarelle. Aquarelle är rosa-lila, vilket jag själv tycker ser hemskt ut då det ger ett väldigt livlöst intryck. Jag kan förstå varför man använder blåare ljus i saltvattensakvarium men i sötvattensakvarium så blir det mest konstigt tycker jag.
I akvarium med växter föredrar jag personligen ljus som drar åt det gulare hållet eftersom det framhäver det gröna mer och får akvariet att se mer livfullt ut, medan blått/vitt ljus gör att det ser mer sterilt ut.
Annars finns ju den här sidan också som jämför lite olika lysrör:
http://saurama.aqua-web.org/
Sen har jag märkt att ögats egen vitbalans kan spela en del spratt och det verkar som att om man har fönster i närheten av akvariet påverkar det hur ljuset från lysröret uppfattas.
Varför Aquarelle skulle vara det bästa ljuset för sötvatten har jag dock ingen aning om :p Själv kör jag med Philips 840 vilket ligger i samma klass som Aquarelle vad det gäller PUR-värdet men det får inte allt att se så jäkla dött ut.. _________________ Små fiskar är roligare! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bucklan Styrelsen

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 19:03 Rubrik: |
|
|
ååååhhhhh... nu blev det ju ännu jobbigare att välja rör.. får sitta å kolla på länkarna å se om man hittar ett sken som man tycker passar _________________ Patrik
SA/CA |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
oaken Biten
|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 19:05 Rubrik: |
|
|
Hehe. Ska förresten tillägga att om jag hade kört ett växtlöst akvarium (typ Malawi/Tanganyika-inriktat) så hade jag förmodligen använt ett vitare rör. Gulare rör gör sig enbart bra med i kombination med växter i mitt tycke.. _________________ Små fiskar är roligare! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mediabrus Beroende

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 19:14 Rubrik: |
|
|
Jo jag vet att du inte är förtjust i Aquarelle, Gustav. Jag vet inte varför de flesta (och däribland jag) räknar just det röret som det bästa. Jag tycker det ger ett vackert ljus som framhäver färger på ett trevligt sätt. Jag kommer själv att köra på ett mer saltvattensinspirerat ljus i mitt Tanganyika-kar. Vilka rör det blir vet jag dock inte. _________________ Tanganyika |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
fiend Site Admin

|
Skrivet: Tor 11 Mar 2010, 23:58 Rubrik: |
|
|
Aquarelle är överlägset, samt billigast
Ger i mitt tycke ett mkt snyggt och fint ljus, är bra för växterna och har funkat fint i alla mina sötkar..
Alla rör i Åhleds alla akvarium tror jag var T5-aquarelle? _________________ Red Sea Max - akvarium |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Davide Beroende

|
Skrivet: Fre 12 Mar 2010, 00:09 Rubrik: |
|
|
Jag gillar aquarelle för att:
- växterna växer bra av dem
- fiskarnas färger framhävs
- akvariet ser fräscht ut med det ljuset. _________________ MVH David Engström |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|